Thursday 2 December 2010

回中国?我要怎么回啊?

前几天,又再一次在报章上看到有友族同胞发出所谓“回中国回印度”的言论。
这已不晓得是第几次了。
每隔一段时间,总会有一些人爆发出类似这样的言论,非得闹得沸沸扬扬方肯罢休。
每一次,看到这些言论,心总是不舒服,对发表这些言论的人感到非常失望、伤心……
每一次,我总想回应这些人说:

“你叫我回中国做什么?
我都不是来自中国的!我是来自马来西亚的!
你叫我回中国做什么?
中国都不是我的家,马来西亚才是我的家!
你叫我回中国做什么?
我生于斯、长于斯,到中国去我有什么?
你叫我回中国做什么?
如果我真的到中国去说‘我回来了’,那里谁不会把我当疯子看啊?
我不会叫你回去某某国家,因为哪里不是你的家、不是你的祖国、更不是你成长的地方!”

为什么这些言论不会停止的呢?
难道我们不是一国的吗?
为何你总要说这些话来伤害我那脆弱的心?
为了引人注目吗?为了一时之气?
可有必要说这样的话吗?
我不晓得你说这些话的用意,
但,我只想说,
你真的彻底的伤害了我的心……

如果可以,
应该是可以的,
不,一定可以的!
以后不再有人发出这样的言论,
因为我们彼此都没有其他国家可以“回”了。
如果真的要回,
我们,华人、马来人、印度人还有其他族群,
可以回去的国家,只有一个,
那就是
马来西亚。

1 comment:

  1. Manipur 12th Sample Papers 2021, Manipur Board HSLC Class Previous Year Question Papers are the best hotspots for planning of BSEM tenth exam. Test Papers helps understudies in getting ready well for the HSLC exam which will do in the long stretch of March 2021 By honing the inquiry papers of the earlier years, competitors can turn into the ace of paper splitting and can do sound great in the real exam. Manipur Board HSLC Class Old Question Papers Subject Wise can be downloaded from official site of BSEM which is Manipur 12th Question Paper 2021, High School Leaving Certificate Manipuri earlier year question papers display paper is possible in English Hindi, Manipuri Medium for Regular and Private Students.

    ReplyDelete